1 | 2 | 3 | 4

obrazek 2019a

Na zdjęciu z Leninem

"Niezwykły Kirgistan. Ludzie, miejsca". Zapraszam na spotkanie

O zachwycającym, i jednocześnie pełnym sprzeczności, kraju z Azji Środkowej miałem okazję wielokrotnie opowiadać w różnych miejscach. W tak zacnym miejscu jak Biblioteka Śląska w Katowicach jeszcze nie.

Marian Kocemba i jego izba

Kolekcjoner i miłośnik historii Marian Kocemba z Osieka nie jest tak znany, jak na to zasługuje ze względu na swoje zbiory i osobowość.

marian kocemba izba osiek 700 01

Twierdza Brzeska - Брэсцкая крэпасць

Żeby dobrze poznać słynne fortyfikacje przy ujściu rzeki Muchawiec do Buga, trzeba na zwiedzanie zarezerwować co najmniej pół dnia. Im więcej, tym lepiej.

Drugi medal dojechał

Jakże wspaniały prezent pod choinkę :) Dziś odebrałem na poczcie brązowy medal FIAP zdobyty w Międzynarodowym Konkursie Fotograficznym „Krajobrazy Świata” 2016/2017.

Więcej…

Na rowerze do kamienia granicznego

Ta wycieczka łączy w sobie elementy rekreacji i historii. Trasa jest malownicza i łatwa nawet dla początkujących rowerzystów, w drogę mogą zatem ruszyć całe rodziny.

na rowerze kamien graniczny 2021 700

Kirgistan po raz piąty

Od mojego ostatniego wyjazdu do Kirgistanu minęło kilka tygodni. Zmobilizowany wrzucam parę fotek.

baner na sciane 02

Przypuszczałem, że może do tego dojść podczas ostatniego wyjazdu na Białoruś. Ale to, co najlepsze, stało się dopiero na koniec końców wyprawy.

zdjecia z leninem smolicze 700

Na zdjęciu z 51. pomnikiem Lenina w Smoliczach

Zdjęcia ze sobą przy pomnikach Lenina zbieram od 10 lat. Dlatego też pomyślałem, że strzelenie 50. fotki w tym szczególnym momencie byłoby bardzo miłe. Dobry, podwójny jubileusz nie jest zły ;)

Coraz trudniej znaleźć pomnik wodza
Po kolei.
Przed ostatnim wylotem na Białoruś we wrześniu miałem na liczniku 46 obrazów. Wydawałoby się zatem, że zrobienie jeszcze czterech i spokojne dojście do 50. nie powinno stanowić żadnego problemu. Bardzo się myliłem.
Tym razem znów przemieszczaliśmy się przez centralno-zachodnią Białoruś, mocno przejrzaną przeze mnie pod kątem pomników Lenina. Wprawdzie Andrzej Fedorowicz i Aleś Łavhiniec przed wyjazdem zrobili dodatkowy research, ale wątliwości były.
Zaczęło się rewelacyjnie. 47. i 48. pomnik Lenina w Uździe - zaliczone. Ten drugi za sprawą Alesia. Jego wujek mieszkający w miejscowości nieopodal podpowiedział, żeby podjechać pod dom byłego nauczyciela w Uździe. Ten, u siebie w ogrodzie, miał popiersie zabrane sprzed szkoły.

Nieśwież na bogato
Kolejny Lenin w Nieświeżu był oczywistą oczywistością. Miasteczko mieliśmy w rozkładzie jazdy od dawna. W trakcie wcześniejszego pobytu, po tzw. drodze, ze względu na brak czasu, zdążyliśmy tylko obejść słynny pałac Radziwiłłów dookoła. Tym razem zwiedziliśmy go gruntownie (warto!), byliśmy też w muzeum wewnątrz Bramy Słuckiej i obejrzeliśmy ekspozycję w renesansowym ratuszu. Do tego doszła obowiązkowa, kolejna wizyta w zachwycającym, barokowym kościele Bożego Ciała.
Co dalej? Do 50 brakowało jednego.

W Iszkołdzi i Mirze pusto
Przed nami były: Iszkołdź – bez pomnika Lenina, Mir – bez pomnika Lenina, Brześć – wyeksploatowany pod tym względem. Zaczęło wyglądać na to, że wrócę do Polski z niedomkniętym kontem. Ale od czego są dobrzy znajomi?
Dzień przed powrotem napisał do mnie Aleś. Że dwa pomniki są niedaleko Mińska – w Dzierżyńsku i w Smoliczach. Trzeba tylko wyjechać wcześniej z Miru, żeby potem bez problemu zdążyć na lotnisko i samolot powrotny.

Ratunek w Dzierżyńsku
Tak też zrobiliśmy. Dzięki temu mogę się cieszyć 50. i 51. zdjęciem z pomnikami Lenina. I z tego, że w 10. roku fotografowania się z wodzem, mam 51 takich, dość szczególnych pamiątek historycznych utrwalonych w kadrach. Części z pomników w rzeczywistości już nie ma. Zostały zburzone. I bardzo dobrze.