1 | 2 | 3 | 4

Szukaj

Facebook

Instagram

obrazek 2019a

Na zdjęciu z Leninem

Wykopaliska fotograficzne I

Mam teraz trochę wolnego czasu. Częściowo poświęcam go na przeglądanie zawartości komputerów i odkrywam zdjęcia, o których zdążyłem już zapomnieć. Jednym ze znalezisk są fotki ze wspólnego wyjazdu pod niebo strażackim podnośnikiem PMT-40 z Piotrem Rymarowiczem w 2006 roku.

Fot. Piotr Rymarowicz

 

Więcej…

Niezwykły Kirgistan po raz szósty

Znajomy zapytał: gdzie jest informacja o twoim szóstym wyjeździe do Azji Centralnej? Dobre pytanie, bo była to szczególna wizyta w Kirgistanie i mocno emocjonalna. Z różnych względów.

Więcej…

Kto rano wstaje, ten nadaje ;)

Z wielką przyjemnością informuję, że Radio Kraków jest jednym z patronów medialnych mojej wystawy fotografii „.kg Niezwykły Kirgistan. Ludzie, miejsca” w Przeciszowie.

W ogniu pytań red. Jana Stępnia z Radia Kraków ;)  Fot. Łukasz Fuczek
Więcej…

Kolory lata – makro

Nie znalazłem nikogo, kto wstałby w niedzielę o 6 rano, by wybrać się na poranny spacer fotograficzny. Nie dziwię się ;) Poszedłem sam.

Więcej…

O samolotach na wysokościach przelotowych po białorusku

Propozycja rozmowy o RNAV spottingu dla białoruskiej sekcji Polskiego Radia przyszła niespodziewanie. 

"Trzy siekiery" na wysokości przelotowej (ok. 10 km nad ziemią), czyli Boeing B777.
Tu - linii lotniczych Emirates

Więcej…

Powrót na górkę w Balicach

Dawno nie byłem na obserwacjach samolotów w Krakowie. Okazja trafiła się w niezwykle gorący dzień. Wyśmienite towarzystwo wynagrodziło trudy zmagania się z upałem.

 

Więcej…

 

 baner na sciane 02

Podczas przemierzania internetowych przestrzeni trafiłem na złomowisko samolotów na pustyni Mojave w Kalifornii (USA). Numer rejestracyjny HS-TGK na skrzydle jednego ze stojących tam statków powietrznych wydał mi się znajomy. Po chwili okazało się, ze nieprzypadkowo.

boeing b747 jumbo jet 00

Kilka lat temu jeździłem na RNAV spotting do Bestwinki. Na tamtejszej miejscówce były doskonałe warunki do fotografowania samolotów na wysokości przelotowej (ok. 10 km) na jednej z najbardziej wówczas ruchliwych tras - L984 łączącej Europę Zachodnią z Azją. 27 września 2009 roku tam właśnie sfotografowałem Boeinga 747-400 tajlandzkich linii lotniczych Thai Airways o numerze reg HS-TGK. To ten znaleziony na pustyni w Stanach Zjednoczonych.

boeing b747 jumbo jet 02

 

Ostatni lot tego egzemplarza z Los Angeles do Mojave miał miejsce 28 stycznia 2015 roku. Historię lotu można znaleźć tutaj:
https://flightaware.com/live/flight/HSTGK

boeing b747 jumbo jet 03

 

HS-TGK w kadrze z ziemi

boeing b747 jumbo jet 04

Beata May, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

 

Droga L984 (wcześniej UL984) była, ze względu na ruch, jedną z najbardziej ulubionych przez rnavspotterów robiących zdjęcia na południu Polski. 17 lipca 2014 r. Boeing 777 linii Malaysia Airlines, lecący z Amsterdamu do Kuala Lumpur został zestrzelony przez Rosjan nad Ukrainą. Zginęło niemal 300 pasażerów i członków załogi. Skończyły się dobre czasy.

Jumbo Jet zawsze robi wrażenie. Cieszę się, że miałem okazję wiele razy oglądać go na żywo, najczęściej na wysokości przelotowej. Najbardziej zapamiętałem dwie historie.

 

Pierwsza związana jest z przylotem Żydów z Izraela na Marsz Żywych. Samolot B744 linii EL-AL reg 4X-ELH bardzo wczesnym rankiem 22 sierpnia 2011 roku lądował wówczas w Balicach. Z wydarzeniem związana była też awantura. Lotnisku oberwało się, że podało publicznie dzień i godzinę lądowania izraelskiego Jumbo Jeta.

 

 

Druga miała miejsce w Manchesterze w Runway Visitor Park w listopadzie 2015 roku. Wówczas miałem okazję podziwiać B744 linii Air China reg B-2472 podczas kołowania i startu. Przepiękny widok. 


Na koniec
Boeing 747 - jeden z największych szerokokadłubowych samolotów świata został wyprodukowany w ilości ponad 1,5 tysiąca egzemplarzy. Ostatni w wersji cargo (towarowej) wszedł do służby w liniach Atlas Air w 2023 roku. Nie sposób pomylić go z jakimkolwiek innym samolotem. Ma z przodu charakterystyczny garb. Tam mieści się górny pokład samolotu.
Pierwszy lot pasażerski Jumbo Jeta z Nowego Jorku do Londynu miał miejsce 21 stycznia 1970 roku. Historia.
Kilka liczb dla wersji B747-400
Zasięg - ponad 13000 km
Ilość miejsc – ponad 500
Długość – 70 metrów
Wysokość – 19 metrów
Rozpiętość skrzydeł – 64 metrów